‘Online hamsteren zorgt voor topdrukte bij online drogisterijen’

Datum publicatie: 23-3-2020

 

Door de uitbraak van het coronavirus in Nederland hebben webshops het drukker dan ooit. Steeds meer landelijke en lokale winkels sluiten hun deuren en veel mensen blijven thuis. De toename aan online bestellingen is bij veel online drogisterijen merkbaar. Zo zet Drogist.nl momenteel alle zeilen bij om de enorme hoeveelheid bestellingen te verwerken.

 

Flinke toename bestellingen

Lege schappen, drukte in supermarkten en drogisterijen: de afgelopen dagen is het consumentengedrag flink veranderd. Mensen slaan massaal geneesmiddelen en voedsel in, ook online. Dit zorgt ervoor dat veel producten tijdelijk niet op voorraad zijn. Miranda Luijk, eigenaar Drogist.nl: “Onze online drogisterij is, net als veel andere webshops, overvallen door deze extreme drukte. De afgelopen dagen hebben we maar liefst 400% meer bestellingen binnengekregen dan normaal. Voornamelijk handgels, koortsthermometers, paracetamol en weerstand verhogende producten zijn populair. Maar ook desinfectiemiddelen, die we nu ruim 24 keer meer verkopen dan normaal. Uiteraard proberen we om al deze bestellingen zo snel mogelijk te verwerken, maar dit is helaas niet altijd haalbaar. We zijn afhankelijk van onze leveranciers, fabrikanten en pakketbezorgers. Ook zij hebben te maken met een extreme toename van de vraag naar bepaalde producten. Daar komt nog eens bij dat het ziekteverzuim bij allerlei bedrijven kan stijgen door het coronavirus.”

Run op geneesmiddelen

Om een tekort aan geneesmiddelen door de uitbraak van het coronavirus te voorkomen, heeft het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) vorige week maatregelen genomen. “Ook onze webshop is hierop ingericht”, vertelt Miranda. “Om al onze klanten zo goed mogelijk te kunnen helpen, vragen we hen om niet meer producten te bestellen dan ze normaal gesproken nodig hebben. Voor geneesmiddelen geldt dat je maximaal drie producten per keer kunt bestellen. Dit voorkomt dat mensen online gaan hamsteren terwijl dit niet nodig is.”


Langere levertijden

Door de toenemende vraag en de beperkte voorraad van bepaalde producten, is de levertijd van bestellingen langer dan normaal. Hier hebben niet altijd alle online shoppers begrip voor. Miranda: “Al onze medewerkers werken met man en macht om pakketjes op tijd te kunnen bezorgen. Ze maken veel overuren en werken soms van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. Bij onze klantenservice komen de laatste dagen vijf keer zoveel e-mails binnen met vragen over de levertijd van bestellingen. Dit komt neer op bijna 1000 e-mails per dag. Het is onmogelijk om al deze vragen op tijd te beantwoorden. Daarom vragen we onze klanten om geduld en begrip in deze hectische tijden. Op deze manier kunnen wij ons zoveel mogelijk richten op onze topprioriteit: het inpakken en versturen van pakketjes!”

 

 

 

Het product is toegevoegd aan uw winkelmandje.

Bestel nog voor om in aanmerking te komen voor gratis verzending.

Uw bestelling wordt gratis verzonden.